Referenties

Met Roland is het goed samenwerken. Hij weet wat ie kan, maar ook wat ie (nog) niet kan. Hij loopt zich dus niet groot te houden. Daardoor zie je hoe groot ie is. Als ie het weet, laat ie het weten, en merken. En als ie het niet weet, zegt ie dat gewoon. Een betrouwbare, toegewijde collega.

Roland wil leren. Hij wil zelf leren, en anderen wat leren. Zelden zo’n leergierige collega meegemaakt. En ik zie anderen veel van hem leren. Gepast bravoure bijvoorbeeld, als het kan. Of nodig is om anderen te laten zien: kijk maar, dat kun jij ook. Dan is hij een aanstekelijk voorbeeld.

En Roland is een geboren onderwijzer. Een die een groep met aanstekelijk enthousiasme mee op sleeptouw neemt. Dus ook een aanvoerder. En daarom een goeie trainer. Ooit wou ie profvoetballer worden. Hij is nog steeds sportief, in dubbel opzicht. En een prof.

Andre Meiresonne, van Eigen Baas, Ik Zelf, co-begeleider bij het traject Pedagogisch Leiderschap voor het NIVOZ

_________________________________________________

Roland Schut weet waar hij vandaag komt en waar hij naartoe wil. Hij leeft altijd NU. Vandaag!
De professional Schut en de mens Roland zijn een en dezelfde. Als vader, directeur, coach, docent, vriend… Roland leeft ‘waarden-vol’.

In zijn werk is hij een voorbeeld en een inspiratiebron, maar ook een begeleider die zich volledig op de ander kan richten. Wie met hem werkt, leert veel, maar minstens zo belangrijk:
Wie met hem werkt, wordt vrolijker!

Marcel van Herpen, collega bij NIVOZ, Expertisecentrum EGO

_________________________________________________

During the years Roland has been working for NIVOZ I found Roland to be a person of exceptional high integrity, commitment and enthusiasm. Being hired to (co)create and run a completely new personal development/leadership course for teachers and schoolleaders (pedagogische tact en leiderschap), Roland has demonstrated his in depth knowledge of the objectives of education of children and his ability to set and achieve high quality standards. He is flexible, proactive, eager toe learn and fun to work with and consistently gains much respect from colleagues and participants alike. If I would need to mention a weaker spot it would be his modesty that sometimes slows him down a little.

Nickel van der Vorm, director, NIVOZ, maart 2011

_________________________________________________

Mooi dat er cursussen bestaan om een authentiek leider te worden. Ik weet niet of Roland ooit zo’n cursus heeft gevolgd. Ik denk het niet. Authenticiteit is wat moeilijk aan te leren. Je bent het of je bent het niet. Roland is het. Hij is een luisterend verhalenverteller, een lerende onderwijzer, een man uit de praktijk die de theorieën kent, een stadse plattelandsjongen. Hij raakt in iedere ontmoeting door anderen geïnspireerd en inspireert in diezelfde ontmoeting steevast de ander.

Clemens Geenen, co-trainer Pedagogische Tact, NIVOZ, maart 2011

_________________________________________________

Roland heb ik een aantal jaren geleden ontmoet bij een directeurendag van de ASKO. Ik was net begonnen als directeur op de A.Bekemaschool. Hij was net gestopt om te starten met zijn adviesbureau Vandaag.  Ik heb Roland toen maar kort gesproken, maar het gevoel van mijn kant was direct goed. Kort daarna heb ik hem gevraagd om een cursusdag bij ons op school te organiseren. Als doel gaf ik hem mee om er een inspirerende dag van te maken. Het was namelijk onze eerste werkdag van het nieuwe schooljaar en ik wilde goed beginnen.
Daarin is hij geslaagd. Naast de verschillende werkvormen, was het vooral Roland’s liefde en de passie voor het vak inspirerend. Deze dag was een begin voor een fijne, verdere samenwerking. Ik heb Roland daarna meerdere malen ingehuurd. Ook mijn collega’s zijn erg blij met zijn inbreng. Hij is naast empathisch, ook to-the-point. Mijn collega’s en ik hebben veel van hem geleerd. En dat doen we nog steeds.

Marco Dekker, directeur A. Bekemaschool Amsterdam, april, 2011
_________________________________________________

Roland weet het vertrouwen te winnen van leerkrachten door:
• Kennis van zaken
• Betrouwbaarheid
• Authenticiteit
• Empathie
• Aanvaarding van de ander
• Humor
en daardoor groeit het welbevinden van leerkrachten waardoor ontwikkeling mogelijk wordt.

Marion Mulder, directeur basisschool St. Aloysius Amsterdam

_________________________________________________

Ik heb Roland  leren kennen via het Nivoz.

De contacten zijn intensiever geworden sinds wij op Basisschool Samenspel het traject Pedagogische Tact zijn gaan doen met Roland als trainer.

Wij werken heel prettig samen om het traject tot een succes te maken.

Roland luistert goed naar de ideeën die wij zelf hebben en vult die aan met zijn eigen waardevolle inbreng.

Het team is heel tevreden over de manier waarop Roland onze studiedagen leidt en invulling geeft.

Hij is kundig en heeft veel kennis, hij  weet het team te motiveren en te enthousiasmeren en is communicatief zeer vaardig. Daarnaast is hij betrokken, heeft hij hart voor de zaak en straalt dat ook uit. 

Marijke van Amersfoort, Directeur basisschool Samenspel, Amsterdam Zuidoost

_________________________________________________

De afgelopen jaren zijn het team en de directie regelmatig door Roland gecoacht.

Wat Roland voor ons betekent is;

–        Meeleven en meedenken vanuit onze situatie maar met een open en verfrissende blik.

–        Out of the box; Roland kan ons uit onze dagelijkse situatie halen! Hernieuwd naar jezelf en de organisatie kijken.

–        Herkennen en erkennen van onze kwaliteiten, en hieruit onze leiderschapsstijlen en kwaliteiten verdiepen en verrijken.

–        Werken vanuit de teamkwaliteiten, aanpassen aan wat het team aangeeft en hierop inspelen met verschillende interventies die team en teamleden helpen in hun leerproces.

–        Er zijn! Handelen op het moment met datgene dat er leeft en zich manifesteert. Storingen maar ook successen worden opgepakt. Wat er ligt wordt besproken, hetgeen veel inzichten en verdiepingen oplevert.

–        Een situatieve coach en begeleider. Daar waar nodig past hij zijn actie aan de actualiteit aan.

–        Een warm liefdevol contact. Veel voor en nazorg!

–        Een warme betrokken coach, die zich richt op het welbevinden van leerkrachten en directie, feilloos onze competenties ziet-benoemt-bewust maakt, op zoek naar verbondenheid; met jezelf/met het team/met de kinderen op school….

–        Een critical friend in lastige processen. Zijn kwaliteit ligt in het spiegelen zonder zijn eigen mening hierbij mee te laten spelen.

–        Een coach die zijn werk zorgvuldig voorbereidt, prettig is in de omgang, goed in staat is om de kern van de zaak te herkennen, zorgt voor duidelijke afspraken en deze voor zichzelf altijd nakomt en bij de ander altijd checkt.

–        Ook als medeverantwoordelijke voor het EGO-schoolleidersnetwerk West-Nederland weet Roland inspirerende bijeenkomsten te organiseren.

–        Enkele collega’s van onze school hebben de opleiding Pedagogisch Tact bij het NIVOZ gevolgd en waren zeer tevreden over manier en het enthousiasme waarmee Roland de cursisten heeft begeleid.

Het mag duidelijk zijn dat wij Roland van harte aanbevelen als coach, begeleider, adviseur in het brede spectrum van opvoeding en onderwijs.

Wij zijn van harte bereid om deze aanbeveling nader toe te lichten!

Annemiek  Franse ,  adjunct-directeur

Herre van de Waerdt, directeur

Oecumenische basisschool Kawama, Purmerend